Politisk reklam i tidningen Turist

Tidningen Turist följer Europaparlamentets och ministerrådets förordning om transparens och inriktning när det gäller politisk reklam. Här kan du läsa mer om vad det innebär, samt se aktuella transparensmeddelanden.

Sedan den 10 oktober 2025 gäller EU:s förordning om politisk reklam, TTPA. Det innebär att politiska reklammeddelanden ska förses med viss information genom märkning och ett så kallat transparensmeddelande.

Det ska av annonsen och transparensmeddelandet framgå att budskapet utgör politisk reklam, vem som står bakom, vilken ekonomisk ersättning som har lämnats, samt dess eventuella koppling till val och andra processer.

Vid bokning av annonser med politiska budskap eller annonser i syfte att påverka opinionen samlar Turist in ovanstående upplysningar från annonsören, samt märker annonsen med en enhetlig vinjett för politiska reklammeddelanden.

Klagomål

Om du anser att en annons i Turist inte uppfyller kraven i EU-förordningen, var vänlig kontakta ansvarig utgivare.

I andra hand kan du vända dig till Mediemyndighetens e-tjänst för klagomål gällande politisk reklam.

Transparensmeddelanden

Här följer transparensmeddelanden avseende politisk reklam publicerad sedan 2025-10-10. Meddelandena ligger i publiceringsordning, med den senast utgivna tidningen överst.

Turist 5 2025

Sponsor: Miljöpartiet de gröna

Betalande enhet: Gröna/EFA i Europaparlamentet

Kampanjperiod: Tidningen Turist nr 5, utgivningsdag 2 december 2025.

Betalt belopp: 29 890

Beräkning totalbelopp: Engångsbetalning, ett annonsinförande.

Politiskt reklammeddelande kopplat till: Europeiska unionens skogspolitik.