Annons

Plurra! Så förbereder du dig för skridskosäsongen

Äntligen dags att ge sig ut på isen. Ett äventyr med långfärdsskridskor kräver dock förberedelser, inte minst vad gäller säkerhet.

Långfärsskridskor plurrövning
Isdubbarna ska sitta stadigt och nära hakan, lätta att nå.

Långfärdsskridskor: Hur känns det att hamna fullt påklädd i iskallt vatten? Klarar du att ta dig upp på fast is igen och funkar säkerhetsutrustningen?

Nyslipade skridskor och packad ryggsäck i all ära – den viktigaste förberedelsen för en stundande skridskosäsong kan vara ett dopp. Skridskoklubbar, Friluftsfrämjandet med flera arrangerar plurrövningar landet runt för den som vill testa att gå igenom isen. Kallt och blött, javisst – men en bra investering för tryggare skridskoturer framöver.

En bra insikt är att ett kallt dopp faktiskt inte medför omedelbar livsfara. Ryggsäckens flytkraft håller dig uppe och rätt klädd kan du ligga ganska länge i vaken utan att ta skada. Dessutom får du testa utrustningen, och inse vikten av säkerhetsdetaljer som grenrem och isdubbar.

Väl förberedd kan du ta det lugnt – och andas kontrollerat. Ju mer andningen ökar (vilket den automatiskt gör när hjärnan noterar kylan mot huden) desto sämre fungerar omdömet. Och har du en gång njutit av att byta från våta plurrkläder till ryggsäckens torra reserver kommer du inte att slarva med packningen. Allt ska finnas där, från topp till tå, vattentätt emballerat.

Bra kan också vara  att träna på att hantera livlinan. Se till att du vet hur den ska sitta, hur den kastas och hur den packas på bästa sätt.

Läs också Testa nya vinteräventyr: 6 iskalla utmaningar

Långfärdsskridskor - ta med dig ut på isen
  • ISDUBBAR: Ska sitta stadig runt halsen högt upp under hakan, alternativt fästas lättåtkomligt på ryggsäckens ena axelband. Komplettera med en visselpipa att påkalla uppmärksamhet med.
  • LIVLINA: Den paketerade linan fästs utanpå ryggsäcken eller i en sidoficka. Linans ände sätter du i midjebältet med hjälp av en förlängningsband och en karbinhake. Är du osäker, ta hjälp av någon som vet! Se också till att linan är väl packad utan trassel eller knutar.
  • ISPIK: Används främst som ”känselspröt” för att avgöra isens bärighet och kvalitet, men också som stakning i motvind och balanshjälp på svåråkt underlag. Finns både enkel- och dubbelpikar. Skidstavar fungerar inte att pika med; de är inte tillräckligt styva och spetsen är för klen.
  • RYGGSÄCK: Inte minst viktig som flythjälp, volym på 35–45 liter behövs. Midjerem, bröstrem och grenrem (obs!) håller ryggsäcken kvar i vattnet. Packa allt i vattentäta säckar/påsar, för maximal flytförmåga och för att kunna byta om till torrt om du plurrar:
  • – Ett komplett ombyte kläder, utifrån och in.
  • – Två plastpåsar att stoppa fötterna i för att hålla ombytesstrumporna torra i blöta pjäxor.
  • – Sittunderlag är bra att stå på vid ombyte.
  • – Diskhandskar underlättar om du ska ta hand om dina eller andras blöta kläder.
  • – Ett extra värmeplagg för pausen.
  • – Mobilen i ett vattentätt fodral  gärna nära kroppen så att batteriet inte laddar ur.
  • HJÄLM och SKYDD: Plötsligt och oväntat kan du falla på isen. Hjälm är en enkel försäkring mot huvudskador, en bra cykelhjälm funkar utmärkt. Med knäskydd undviker du blåmärken och av- och påtagandet av skridskor blir dessutom lite bekvämare. Armbågsskydd är heller inte dumt. Åk inte utan handskar! Isen kan vara rejält vass.

(Källa: Friluftsfrämjandet)

Läs också

Läs också Skagsudde, fyrhistoria vid Höga kusten

Läs också Laviner - här är expertens 7 goda råd

Kontakta redaktionen

Vill du veta mer? Undrar du över något? Skicka ett mejl.

Logotyp Svenska Turistföreningen Kom med som medlem

Som medlem i STF är du en del av arbetet att göra det möjligt för fler att komma ut och upptäcka Sverige. Som tack för att du är med och bidrar får du flera fina förmåner, bland annat tidningen Turist hem i brevlådan och bo till medlemspris på våra boenden.

Bli medlem i STF