Många cykelsemestrare drömmer om att kunna ta med cykeln på tåget. Tyvärr är det i dag ofta lättare sagt än gjort. De tåglinjer i landet som erbjuder plats för cykel är begränsade och förutsättningarna dåliga. Men nu finns hopp om att cykeltransporterna ska börja rulla något smidigare sedan EU trampat ner pedalen.
2021 antogs en ny förordning om tågresande, i syfte att stärka tågresenärernas rätt och uppmuntra till ökat tågresande. EU slår fast att från och med juni 2025 ska nya eller ombyggda tåg ha plats för minst fyra cyklar per tågset.
Det kan dock ta tid innan detta slår igenom i Sverige. Anna Swartling, produkt- och konceptchef på SJ, förklarar att de nya reglerna enbart gäller tåg som köps in efter att tågpassagerarförordningen trätt i kraft.
– Därför omfattas egentligen inte våra kommande tåg, då vi köpte våra fordon långt före 2025. Men vi kommer ändå anpassa våra nya och gamla fordon för att skapa en så bra kundupplevelse för cyklister som möjligt, säger hon.
”Det är en brist att SJ saknar cykelplatser ombord på sina tåg.”
Cykelfrämjandet, en ideell organisation som arbetar för bättre cykelmiljöer och för att underlätta cyklandet, har kritiserat den långsamma utbyggnaden av cykelplatser, och skulle gärna se att SJ i högre grad föregick med gott exempel.
– Det är en brist att SJ saknar cykelplatser ombord på sina tåg och här önskar vi såklart bättring från SJ i sin roll som statligt tågbolag, säger Anna Lindén som är sakkunnig på Cykelfrämjandet.
I nuläget är det de regionala tågen, framför allt i mer tättbefolkade regioner, som är mest cykelvänliga, konstaterar hon.
– Mälartåg och Öresundståg utmärker sig med sex platser per tåg och tydligt uppmärkta cykelvagnar.
Även för SJ handlar det främst om en utbyggnad av de regionala tågen, enligt Anna Swartling. Under 2026 kommer befintliga regiontåg att börja uppgraderas med cykelplatser, även om det ännu inte är klart vilka sträckor som blir först ut. Och med start 2027 spårsätter SJ en ny generation regionaltåg där alla tågsätt kommer att ha cykelplatser.
Vill cyklister åka längre tågsträckor blir det genast mer komplicerat. På SJ:s fjärrtåg får du enbart ta med cyklar som kan monteras isär, eller vikas ihop och packas ner i en väska. Liknande regler gäller för Vys fjärrtåg, medan VR inte tillåter cyklar ombord. På vissa nattågssträckor behöver du dessutom boka extra en bädd eller egen kupé för att få ta med den paketerade cykeln.
Det finns ändå ljuspunkter även för cykelresenärer som vill resa långt. Snälltågets ”Fjälltåg”, sommarlinje från Malmö/Stockholm till Jämtlandsfjällen, erbjuder transport av emballerad cykel i godsvagn. Transporten förbokas, kostar i nuläget 199 kronor per sträcka, och incheckningen kan göras vid alla stationer där tåget stannar. På Snälltågets övriga tåg får cykel enbart tas med hopfällbar som handbagage.
Norrtåg, som trafikerar sex sträckor från Sundsvall till Kiruna, har också sedan 2022 tre cykelplatser per tåg. De kostar inget extra men kan inte förbokas.
Trängseln ombord på fjärrtågen är, enligt Anna Swartling på SJ, det största hindret för att bygga ut cykelplatserna.
– Det är generellt trångt på tågen, inte minst i vestibulerna och bagageutrymmena. Cyklarna påverkar andra resenärer vid på- och avstigning men riskerar också att orsaka hinder under färd när man rör sig i tåget. Det kommer förbättras när vi får dedikerade cykelplatser, men inte helt, säger hon.
Anna Lindén på Cykelfrämjandet pekar också på andra åtgärder som kan underlätta för cykelresenärer. Hon efterlyser möjligheten att söka efter ”avgång med cykelplats” på operatörernas bokningssidor.
– Om operatörerna rapporterade in avgångar som har cykelplats, kunde SJ i sin tur lägga upp dem i sökmotorn. Det skulle ge resenärer möjlighet att boka längre resor med byten baserat på avgång med cykelplats.
Begränsade möjligheter att förboka cykelplats, och därmed veta säkert att cykeln får följa med, är ett annat hinder. Bedömer tågpersonalen att det blir trångt på tåget får cykeln ofta lämna företräde och cykelresenären vänta till en senare avgång. Cykelutrymmet delas också i de flesta fall med exempelvis barnvagnar och rullstolar. Om tågtrafiken ersätts av bussar kan cykeln heller inte tas med.
”Vi kommer att införa en bokningsfunktionalitet för cykelplatser”
Anna Swartling på SJ utlovar viss bättring.
– Vi kommer att införa en bokningsfunktionalitet för cykelplatserna i samband med att de blir tillgängliga ombord.
Cykelfrämjandets Anna Lindén påminner också om att små ändringar kan ge extra cykelutrymme.
– Till exempel fällbara stolar som Öresundståg och Mälartåg har.
Läs mer av Aron Gooch: Den bästa cykelstigen är som en dans