Annons

Ljusare tider för cykel på tåg

Det är svårt, krångligt och osäkert att ta med cykeln på tåget i Sverige. Nu kräver EU-regler fler cykelplatser ombord men utbyggnaden tar tid. Det finns dock ljuspunkter, inte minst på de regionala tågen.

Kvinna på tågperrong med cykel
Cyklar är inte välkomna ombord på SJ:s fjärrtåg.
Foto: Magnus Grimstedt

Många cykelsemestrare drömmer om att kunna ta med cykeln på tåget. Tyvärr är det i dag ofta lättare sagt än gjort. De tåglinjer i landet som erbjuder plats för cykel är begränsade och förutsättningarna dåliga. Men nu finns hopp om att cykeltransporterna ska börja rulla något smidigare sedan EU trampat ner pedalen.

2021 antogs en ny förordning om tågresande, i syfte att stärka tågresenärernas rätt och uppmuntra till ökat tågresande. EU slår fast att från och med juni 2025 ska nya eller ombyggda tåg ha plats för minst fyra cyklar per tågset.

Det kan dock ta tid innan detta slår igenom i Sverige. Anna Swartling, produkt- och konceptchef på SJ, förklarar att de nya reglerna enbart gäller tåg som köps in efter att tågpassagerarförordningen trätt i kraft.

– Därför omfattas egentligen inte våra kommande tåg, då vi köpte våra fordon långt före 2025. Men vi kommer ändå anpassa våra nya och gamla fordon för att skapa en så bra kundupplevelse för cyklister som möjligt, säger hon.

”Det är en brist att SJ saknar cykelplatser ombord på sina tåg.”

Cykelfrämjandet, en ideell organisation som arbetar för bättre cykelmiljöer och för att underlätta cyklandet, har kritiserat den långsamma utbyggnaden av cykelplatser, och skulle gärna se att SJ i högre grad föregick med gott exempel.

Läs också Norra Hallands mathantverkare bjuder på sommarens godaste cykeltur

– Det är en brist att SJ saknar cykelplatser ombord på sina tåg och här önskar vi såklart bättring från SJ i sin roll som statligt tågbolag, säger Anna Lindén som är sakkunnig på Cykelfrämjandet.

I nuläget är det de regionala tågen, framför allt i mer tättbefolkade regioner, som är mest cykelvänliga, konstaterar hon.

– Mälartåg och Öresundståg utmärker sig med sex platser per tåg och tydligt uppmärkta cykelvagnar.

Även för SJ handlar det främst om en utbyggnad av de regionala tågen, enligt Anna Swartling. Under 2026 kommer befintliga regiontåg att börja uppgraderas med cykelplatser, även om det ännu inte är klart vilka sträckor som blir först ut. Och med start 2027 spårsätter SJ en ny generation regionaltåg där alla tågsätt kommer att ha cykelplatser.

Läs också Mellan himmel och hav

Vill cyklister åka längre tågsträckor blir det genast mer komplicerat. På SJ:s fjärrtåg får du enbart ta med cyklar som kan monteras isär, eller vikas ihop och packas ner i en väska. Liknande regler gäller för Vys fjärrtåg, medan VR inte tillåter cyklar ombord. På vissa nattågssträckor behöver du dessutom boka extra en bädd eller egen kupé för att få ta med den paketerade cykeln.

Det finns ändå ljuspunkter även för cykelresenärer som vill resa långt. Snälltågets ”Fjälltåg”, sommarlinje från Malmö/Stockholm till Jämtlandsfjällen, erbjuder transport av emballerad cykel i godsvagn. Transporten förbokas, kostar i nuläget 199 kronor per sträcka, och incheckningen kan göras vid alla stationer där tåget stannar. På Snälltågets övriga tåg får cykel enbart tas med hopfällbar som handbagage.

Norrtåg, som trafikerar sex sträckor från Sundsvall till Kiruna, har också sedan 2022 tre cykelplatser per tåg. De kostar inget extra men kan inte förbokas.

Trängseln ombord på fjärrtågen är, enligt Anna Swartling på SJ, det största hindret för att bygga ut cykelplatserna.

– Det är generellt trångt på tågen, inte minst i vestibulerna och bagageutrymmena. Cyklarna påverkar andra resenärer vid på- och avstigning men riskerar också att orsaka hinder under färd när man rör sig i tåget. Det kommer förbättras när vi får dedikerade cykelplatser, men inte helt, säger hon.

Anna Lindén på Cykelfrämjandet pekar också på andra åtgärder som kan underlätta för cykelresenärer. Hon efterlyser möjligheten att söka efter ”avgång med cykelplats” på operatörernas bokningssidor.

– Om operatörerna rapporterade in avgångar som har cykelplats, kunde SJ i sin tur lägga upp dem i sökmotorn. Det skulle ge resenärer möjlighet att boka längre resor med byten baserat på avgång med cykelplats.

Begränsade möjligheter att förboka cykelplats, och därmed veta säkert att cykeln får följa med, är ett annat hinder. Bedömer tågpersonalen att det blir trångt på tåget får cykeln ofta lämna företräde och cykelresenären vänta till en senare avgång. Cykelutrymmet delas också i de flesta fall med exempelvis barnvagnar och rullstolar. Om tågtrafiken ersätts av bussar kan cykeln heller inte tas med.

”Vi kommer att införa en bokningsfunktionalitet för cykelplatser”

Anna Swartling på SJ utlovar viss bättring.

– Vi kommer att införa en bokningsfunktionalitet för cykelplatserna i samband med att de blir tillgängliga ombord.

Cykelfrämjandets Anna Lindén påminner också om att små ändringar kan ge extra cykelutrymme.

– Till exempel fällbara stolar som Öresundståg och Mälartåg har.

Läs mer av Aron Gooch: Den bästa cykelstigen är som en dans

Tips för tågresande cyklister
  • Försök åka utanför ”rusningstiderna”. Under
    semestertider är det extra stor efterfrågan på
    tågens cykelplatser, som ofta delas med barnvagnar och rullstolar.
  • Ta med spännband eller liknande för att
    säkra cykeln när du ställer den på cykelplats
    i tåget.
  • En framkomlig, men tidskrävande, taktik kan
    vara att välja bort fjärrtågen och i stället resa
    med flera olika regiontåg där cykelplats finns.
  • Kickbike, elsparkcykel, en ”mindre resecykel”
    och liknande räknas hos de flesta
    tågbolag som vanligt bagage. De ska fällas
    ihop och förvaras i bagageställ eller på golvet
    vid ditt säte.
  • Tänk på att tandemcyklar, lådcyklar och andra mer ”otraditionella” trampfordon kanske inte omfattas av tågbolagens cykelpolicys.  Kolla även upp vad som gäller för exempelvis cykelvagn
    och packväskor hos aktuell tågoperatör.
  • På Cykelfrämjandets webbsida ”Cykel på tåg” hittar du en sammanställning om cykelregler på landets tåglinjer, främst regionaltåg.
Ta tåget till cykelleden
  • Kattegattleden, Sydkustleden och Sydostleden
    är tre långa nationella cykelleder som
    kan nås med tåg.
  • Regionaltåget Öresundståg går parallellt
    med Kattegattleden, vilket innebär många
    på- och avstigningsmöjligheter. Sydkustleden
    och Sydostleden nås med Pågatåg samt
    Krösatåg, även om det kan vara en bit mellan
    stationerna.
  • Stora delar av Vänerleden kan nås via tåg med Västtrafik eller Värmlandstrafiken, och med byte via Mälartåg.
  • Sommartid kan du ta med dig cykeln på Värmlandstrafikens bussar och når därmed, utöver Vänerleden, även Unionsleden och Klarälvsleden. Här krävs att cykeln förbokas.
Ta med cykeln på bussen
  • Regelverken för den som vill ta med cykeln
    på buss är minst sagt spretiga. Olika regler
    gäller i olika regioner. I tätortstrafiken är det
    oftast förbjudet att ta med cykeln.
  • Vissa regionlinjer tillåter cykel i mån av
    plats, på andra behöver den stuvas i lastutrymmet
    och på vissa bussar finns cykelhållare
    bak på bussen.
  • Ibland tillåts cykel endast
    sommartid, t ex på Värmlandstrafikens bussar. Se ovanstående faktaruta om cykelleder.
  • VR och Flixbuss tillåter inte cyklar på sina
    bussar inom Sverige. Däremot finns det ett
    antal mindre aktörer där cykeln får följa med,
    t ex Härjedalingen som trafikerar Stockholm–
    Vemdalen/Funäsfjällen samt Masexpressen
    mellan Stockholm–Dalarna.
  • Flixbuss erbjuder cykelhållare på några av sina busslinjer ut i Europa.
Kontakta redaktionen

Vill du veta mer? Undrar du över något? Skicka ett mejl.

Logotyp Svenska Turistföreningen Kom med som medlem

Som medlem i STF är du en del av arbetet att göra det möjligt för fler att komma ut och upptäcka Sverige. Som tack för att du är med och bidrar får du flera fina förmåner, bland annat tidningen Turist hem i brevlådan och bo till medlemspris på våra boenden.

Bli medlem i STF