Annons

Ilskna resenärer ville ha snabba förbättringar på tågen

Samling, samarbete och delning av data var fokus när tågets framtid diskuterades. Kärleken till tåg var stort, men ett par riktigt ilskna resenärer fick också plats i panelen.

Argast var kanske Anna Engblom, infratrukturexpert på Greater Copenhagen.

– Av tågen mellan Köpenhamn och Malmö år 52 procent som de ska. Det är katastrofalt!

Resenärsforums ordförande Jonas Friberg var inte ilsken men konstaterade att från de svenska resenärernas perspektiv var ändå inte de internationella, eller nationella tågen det största problemet.

– Jag har 84 procent i tid på mina tågresor, så dte funkar bra för det mesta. Men för att vi ska kunna välja tåg som färdsätt behöver vi enkelhet. Men det finns ingen sådan inom den regionala tågtrafiken. Man behöver 35 olika appar, det finns 80 olika definitioner på vad som är en pensionar, olika regler för vem som räknas som student, hur länge en biljett räcker.

– För att tågen ska bli vårt förstahandsval måste de regionala kollektivtrafikföretagen samarbeta, förenkla homogenisera, sa han.

Debatten arrangerades av  JBS, Järnvägsbranschens samarbetsforum, Swedtrain, Train & Rail. Panelisterna var många och alla älskade de tåg. Inte minst STFs GS Maria Ros Hjelm.

– Många vill upptäcka det fantastiska Sverige. Och i vår förening vill man helst göra det med tåg, som är hållbart. Vi har 228 000 medlemmar och vi har en mycket god bild av vad resenärerna i Sverige vill ha; det ska vara snabbt, enkelt och man ska kunna ha framförhållning i sin planering, sa Maria Ros Hjelm.

Hon betonade också att kollektivtrafiken i Sverige, särskilt regionalt är uppbyggd för arbetsspendling, men det är många som vill resa även helger och lov, och efterfrågade bättre samordning ino kollektivtrafiken

Roberto Maiorana, GD på Trafikverket, under ett semnarium i Almedalen

Roberto Maiorana, GD på Trafikverket,  hänvisade till den rapport trafikverket släppte tidigare i veckan. Han menade också att Trafikverket försöker ta itu med de utmaningar som finns.

Han fick kritik för den korta framförhållningen vid banarbeten, men hänvisade till att man förstärker samverkan för att få det så bra för de många aktörerna som möjligt. Särskilt kritik fick han för svårigheterna att resa med tåg över gränserna inom Norden.

– Vi planlägger inte tillsammans, men det vore lättare om vi kunde synka ihop våra planer, sa han.

Kontakta redaktionen

Vill du veta mer? Undrar du över något? Skicka ett mejl.

Logotyp Svenska Turistföreningen Kom med som medlem

Som medlem i STF är du en del av arbetet att göra det möjligt för fler att komma ut och upptäcka Sverige. Som tack för att du är med och bidrar får du flera fina förmåner, bland annat tidningen Turist hem i brevlådan och bo till medlemspris på våra boenden.

Bli medlem i STF