SJ lägger ner nattågstrafiken mellan Göteborg och Jämtland i april nästa år och nattåget till Umeå från Göteborg läggs ner redan i december i år– om inte sträckorna får stöd av staten.
Nattåget Stockholm – Jämtland har idag statligt stöd, men Trafikverket behöver mer pengar från regeringen för att kunna fortsätta den trafiken de närmaste åren.
Nattågen norrut lever alltså farligt, och inför regeringens höstbudget drar Svenska Turistföreningen i gång ett upprop för att skapa opinion för nattågens fortlevnad.
Många gånger genom åren har nattågen till och från Norrland hotats. Det är svårt att få lönsamhet på dessa linjer, särskilt på helårsbasis då passagerarunderlaget varierar stort mellan hög- och lågsäsong.
Samtidigt är nattågen ett tidseffektivt, klimatsmart och uppskattat färdsätt som hjälper till att binda ihop ett avlångt land.
Nattågen till norra Norrland (Malmbanan) och till Jämtland har därför, på kanslispråk, upphandlats. Det betyder att regeringen slagit fast att denna trafik är så viktig för samhället att den ska subventioneras. De bolag som fått uppdraget att köra de berörda sträckorna får därmed statligt bidrag för att upprätthålla trafiken på en viss nivå.
I sitt upprop kräver STF nu inte bara att nattågen till Jämtland ska finnas kvar utan också att regeringen avsätter medel för att de ska rulla ”varje natt året om”. Utöver SJ kör också Snälltåget nattåg till Jämtland/Härjedalen från Malmö med ett antal stopp på vägen, bland annat i Stockholm. Dessa tåg går enbart under vinterns och sommarens turistsäsonger i fjällen, och bara vissa dagar i veckan.
Nattågen från Göteborg till Jämtland och till Umeå har inte statligt stöd, vilket innebär att SJ, som i dag trafikerar sträckorna, gör det på strikt kommersiell grund. SJ är visserligen ett statligt bolag men är konkurrensutsatt och har krav på sig att vara lönsamt. Att SJ nu lägger ner dessa två, i nuläget olönsamma, nattågssträckor är därför inte helt oväntat.
– Ska vi fortsätta behöver vi statligt stöd på samma sätt som vi får för nattågen mellan Stockholm och Jämtland, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ, till nyhetssajten Järnvägar.
Detta berör inte bara resenärer till och från Göteborg utan också resande från Skövde, Örebro och Västerås där tåget stannar på vägen. Ett upprop för dessa tåg skapades i slutet av augusti.
Statliga Trafikverket slår också larm om att ökade kostnader gör att pengarna inte räcker till att upphandla all trafik som bedömts som särskilt samhällsnyttigt. Budgeten måste utökas, annars ”… kommer Trafikverket att behöva omprioritera och dra ned nuvarande åtaganden.”, skriver verket i sitt budgetunderlag för 2025-2027.
Nattågen från Stockholm till Jämtland är en av de upphandlingar som behöver avslutas om verket inte får mer pengar nästa år, bedömer Trafikverket i sitt underlag. I första hand kommer Trafikverket att prioritera nattrafiken till norra Norrland, Gotlandsfärjorna och en del flygförbindelser, skriver Trafikverket i sitt budgetunderlag.
Samtidigt konstaterar Trafikverket att även nattågen till norra Norrland kommer att behöva mer pengar framöver, inte minst från 2030 då nya lok och tågvagnar ska börja rulla.
Hur regeringen ställer sig till Trafikverkets önskan om ytterligare pengar är inte klart. Men mot bakgrund av osäkerheterna och SJ:s besked om trafiken till och från Göteborg, tar STF nu tillfälligt i akt att sätta press på politikerna.
I sitt upprop kräver föreningen även att nattågen ska vara ”fräscha, bekväma och pålitliga” och att banarbeten ska planeras i tid och ”så att inte nattågen drabbas mer än andra tåg”.
Den 19 september lämnar regeringen sin budgetproposition för 2025 till riksdagen.