Annons

Här är konsthallarna som själva är konst

Arkitektur med läckra linjer, oväntade vinklar och spännande ljusspel. Hus som hyser konst kan också vara konst. Spana in Sveriges snyggaste konstmuseer.

Skissernas museum i Lund.

LUND: Snygg sammansmältning

Byggnader från sex olika epoker som länkats ihop till en, utgör i dag Skissernas museum. Den senaste tillbyggnaden, med fasad i corténstål och ”fönster likt tavlor på en utställning” tilldelades prestigefyllda Kasper Salin-priset 2017. Museet – som fokuserar på den konstnärliga processen fram till färdigt verk – utsågs också till Årets museum 2019, inte minst för dess roll som välbesökt mötesplats i universitetsstaden. Lärarinneseminariets gymnastiksal från 1892 är ursprungslokalen museet. Arktitektkontoret Elding Oscarson står för senaste tillbyggnaden. (Läs mer om museet här.)

Den senaste tillbyggnaden gav museet ett nytt ansikte ut mot museets skulpturpark med en ny entré, museibutik och restaurang. Foto: Peo Olsson.

KALMAR: En svart kub i parken

En djärv och genial placering; en plats för ro och eftertanke. Det tyckte juryn som 2008 gav Sveriges finaste arkitekturpris, Kasper Salin-priset, till nyinvigda Kalmar konstmuseumRå betong invändigt, svartlaserat trä utvändigt – räta vinklar över-allt. Det djärva nybygget i stadsparken väckte förstås debatt i den anrika handelsstaden. Och diskussionen har fortsatt – som sig bör. (Läs mer om museet här.)

Kalmar konstmuseum strävar efter en både regional och internationell profil. Fritt inträde på fredagar, övriga dagar kostar det 50 kronor. Foto: Åke E:son Lindman.

LANDSKRONA: Ett pumphus med utsikt

Ett gammalt pumphus i slaget tegel anno 1883 – och en stram, cementklädd tillbyggnad från 2006, vars form inspirerats av ön Ven utanför. Pumphuset, i Borstahusen, Landskrona, rymmer både konsthall och lokalt museum. Där inne släpper glasade öppningar från golv till tak in speglingarna från Öresund strax utanför – ett ständigt skiftande konstverk som komplement till utställningarna. (Läs mer om konsthallen här.)

Pumphusets öppna hall rymmer både utställningar och restaurang – ritad av Per Dockson. Foto: Nicklas Jessen.

STOCKHOLM: Skärgårdskänsla och rymd

Ett av huvudstadens största konstmuseer ligger som ett strandat skepp – insmuget bland tallskog och klippor, med en bevarad berghäll i restaurangen, en gångbro upp till terass och sedumklätt tak och utsikt över Baggensfjärden. På en i övrig obebyggd udde på Värmdö ligger konsthallen Artipelag omgiven av en strandpromenad av träspänger som öppnar området för alla. (Läs mer om museet här.)

Sommartid går skärgårdsbåten från city till Artipelag. Johan Nyrén är husets arkitekt. Foto: Artipelag.

HALMSTAD: Återöppnat åt nytt håll

Avancerad ljuskonst på fasaden, en innehållsrik ny trädgård och, inte minst, keramikinstallationer på toaletten med handkavlade plattor och figuriner. När Hallands konstmuseum återinvigdes i höstas efter tre års om- och tillbyggnad har stor vikt lagts vid den konstnärliga utformningen. Med en ny, ljus entréhall har entrén vänts mot populära promenaden utmed ån, där ”Kulturstråk Nissan” fått ett nytt stopp. (Läs mer om museet här.)

Hallandsregionen satsar stort på nygamla konstmuseet, vars tillbyggnad gjorts av White arkitekter. Foto: Stephan Bozic.

ÖLAND: Läckra lådor på ben

I en vacker sluttning strax söder om Borgholm ligger ett antal stilrena lådor på ben och med stora glasfasader mot Kalmarsund. Vida museum och konsthall utgörs i dag av fyra hallar för tillfälliga utställningar och två med permanenta samlingar av Ulrica Hydman-Vallien respektive Bertil Vallien. Här finns takterrass, kafé och en ambitiös museibutik. Säsongsöppnar till påsk. (Läs mer om museet här.)

Påbyggt genom åren – Vida museum och konsthall flyter ut i slänten mot Kalmarsund.

UMEÅ: Högrest vid älven

Sju plan och 36 meter högt är Bildmuseet vid Umeälvens strand där det skulpturala trapphusets utblickar och ljusspel från vattnet lyfts fram som en attraktion i sig. I de tre stora utställningssalarna (5,5 meters takhöjd) visas internationell samtidskonst i tillfälliga utställningar. Huset invigdes 2012 och ännu har fasaden av sibirisk lärk inte grånat färdigt. (Läs mer om museet här.)

Dagsljusets möte med konstljus på Bildmuseet var en viktig faktor för arkitekten Per Ebbe Hansson. Foto: Åke E:son Lindman.

Fotnot: Observera att ändringar i utbud, inriktning med mera kan ha gjorts sedan reportaget publicerades första gången.